Recensie: Jij wordt gekend

Floortje Agema (1974) was 20 jaar oud toen haar moeder een einde aan haar leven maakte. Zij is nu werkzaam als ritueelbegeleider en begeleidt rouwende kinderen, jongeren en gezinnen. Voor mensen die afscheid moesten nemen van een ouder, partner of kind, schreef zij verhalen en gedichten, geïnspireerd door de overleden persoon en de liefde van de nabestaanden voor de overledene.

In dit boek beschrijft Floortje Agema ieders hart als een huis met verschillende kamers. In rouw en groot verdriet zijn er een aantal kamers waar het helemaal donker is en die je het liefst niet zou betreden, maar dat is onmogelijk. Floortje Agema wil met haar teksten, die zij naar haar zeggen ‘vanuit haar hart’ schreef, juist ook die kamers van het hartenhuis verlichten en de liefde zichtbaar maken. Licht en liefde om troost te bieden, zodat je veilig bent in je eigen hartenhuis met alles wat er is.

Iedereen die bekend is met rouw, zullen de kamers van het hartenhuis in meer of mindere mate bekend voorkomen: de kamers van het missen, de onmacht, het verlangen, de verbinding, de pijn, het vertrouwen en de kamer van nooit voorbij. Floortje Agema is er in geslaagd woorden te geven aan de heftige gevoelens waar rouwenden, jong en oud, mee te maken krijgen. In haar verhalen gebruikt zij beelden en symbolen die zij vindt passen bij degene voor wie zij ze schreef. Haar gedichten hebben een lichtheid van toon. Door het heldere taalgebruik zullen de meeste verhalen en gedichten ook kinderen aanspreken.

De bijzondere illustraties van Sassafras de Bruyn zijn heel toepasselijk bij de teksten en maken dit boek tot een mooie uitgave voor kinderen en volwassenen. De woorden van Floortje Agema zijn meestal goed gekozen en bieden troost en herkenning.

De verhalen en gedichten zijn daarnaast zeer geschikt om voor te dragen bij een bijeenkomst van OOK, Wereldlichtjesdag of een andere herdenkingsbijeenkomst.

Floortje Agema – Jij wordt gekend
Verhalen en gedichten uit het hartenhuis