Recensie: Hartschade

Hella de Jonge schreef dit autobiografische boek vooral om aandacht te vragen voor de diagnose van hartklachten bij vrouwen. Bij vrouwen uiten hartproblemen zich anders dan bij mannen en daardoor reageren artsen niet altijd voldoende alert. Zij heeft dit zelf ondervonden in haar zoektocht naar de oorzaak en behandeling van haar ernstige gezondheidsklachten, waarbij zij aanvankelijk door verschillende specialisten van het kastje naar de muur werd gestuurd. Haar verhaal is ook een pleidooi om vooral als mens en niet als patiënt te worden behandeld.

Interessant is dat Hella de Jonge nadrukkelijk ook haar familiegeschiedenis onderzoekt in relatie tot haar hart en haar fysieke problemen. Haar jeugd is getekend door het oorlogstrauma van haar ouders, waardoor zij altijd het gevoel heeft gehad dat zij er in hun ogen niet mocht zijn zoals zij werkelijk was. Zij werd als een druk en lastig kind beschouwd en moest zich altijd aanpassen en stil zijn. In eerlijke, pijnlijke en soms ook humoristische gesprekken met haar hoogbejaarde vader (schrijver Eli Asser), die ook te kampen heeft met hartklachten, komt de invloed van haar jeugd op de rest van haar leven en op de onderlinge familieverhoudingen aan de orde.

Intieme gesprekken over verlies
Niet alleen bij haar ouders, maar ook in Hella’s eigen leven speelt verlies een grote rol. Haar zoon Jork overleed toen hij drie maanden oud was en enkele jaren geleden overleed haar kleindochter Maggie, bijna acht jaar oud, aan complicaties rond een hartoperatie. Hella de Jonge beschrijft de intieme gesprekken met haar dochter Roos over het dragen van het immense verlies van een kind en hoe daarmee verder te leven. Voor lotgenoten zijn de persoonlijke gesprekken met zowel haar dochter als haar vader de mooiste onderdelen van dit boek. Ondanks de zwaarte van wat hen is overkomen, beschikken zij alle drie over kracht, moed en levenslust om verder te gaan.
Een openhartig verteld en ontroerend levensverhaal, in een vlotte en toegankelijke stijl geschreven.

Hella de Jonge – Hartschade

Uitgeverij Atlas Contact, 2018

Lees verder op de website van Hella de Jonge.

25 april 2020

Boek: Anders Nabij. Verhalen van ouders over het leven na het verlies van hun kind

Vijf ouders vertellen over het leven na de dood van een kind. Eerlijk en authentiek. An Hooghe, psycholoog en relatie- en gezinstherapeut, plaatst de verhalen in een kader en helpt je er betekenis aan te geven.

19 september 2020

Recensie: Overlevingskunst

OOK recenseert boeken over verlies. Christa Anbeek onderzoekt, hoe te leven met het immense verlies van ouders, broer en man en niet alleen te ‘overleven’. Is er een houding van levenskunst?