Recensie: De draad weer oppakken

Journalist Jeroen Kleijne onderzoekt in dit boek hoe mensen na een schokkende gebeurtenis of een ingrijpend verlies de draad van hun leven weer oppakken.

14 persoonlijke verhalen van mensen die daarmee geconfronteerd werden, illustreren hun veerkracht en de mogelijkheid om toch verder te gaan als je leven ineens op zijn kop staat. Deze verhalen gaan niet uitsluitend over een plotseling en ingrijpend verlies van een dierbare, maar ook over schokkende gebeurtenissen als de Volendambrand en het ondergaan van een ten onrechte opgelegde jarenlange gevangenisstraf.

Herstel in een veilige omgeving
Daarnaast heeft Kleijne verschillende deskundigen bevraagd over wat je zelf kunt doen om een dergelijke gebeurtenis te boven te komen, wanneer het aangewezen is om deskundige hulp te zoeken en welke mogelijkheden er dan zijn. Een veilige omgeving en steun van familie en vrienden blijken zeer belangrijk te zijn voor herstel. Het zoeken van professionele hulp is zeker niet altijd nodig, maar als dat wel het geval is, moet daarmee niet te lang worden gewacht.

De leidraad die in het boek gekozen is – ook bij een schokkende gebeurtenis die niet met het verlies van een of meer dierbaren te maken heeft – zijn de vier rouwtaken van William Worden die verricht moeten worden:

1 – De realiteit onder ogen zien

2 – Het ervaren en aanvaarden van de pijn

3 – Aanpassen aan een nieuw leven

4 – De overledene een nieuwe plaats geven.

De achtergrondinformatie van deskundigen wordt overzichtelijk, helder en beknopt uiteengezet. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met praktische tips. De adviezen kunnen ook waardevol zijn voor de omgeving.

Verdieping
Voor mensen die al meer over rouw en verlies hebben gelezen, zal niet alle informatie nieuw zijn. Achterin het boek is een literatuurlijst opgenomen voor meer verdieping. Duidelijk wordt dat het omgaan met ingrijpend verlies een proces van vallen en opstaan is, met soms stagnatie en terugval en dat herstel vaak veel tijd kost. In combinatie met de persoonlijke ervaringsverhalen is het een hoopgevend boek. Iedere geïnterviewde heeft uiteindelijk de draad kunnen oppakken en zijn of haar leven weer zin en perspectief gegeven. Kleijne schrijft in zijn voorwoord dat hij er van overtuigd is geraakt dat “er vrijwel altijd een weg omhoog is, al is die weg soms lang en bochtig.”

Jeroen Kleijne – De draad weer oppakken
Trauma- en rouwverwerking
Uitgeverij Amsterdam University Press, 2017

18 april 2017

Recensie: Kijken in de ziel – de achterblijvers

Hoe gaan verschillende nabestaanden om met het verlies van een dierbare? Deze achterblijvers doen hun verhaal in het boek ‘Kijken in de Ziel’. Je leest de complete interviews uit de documentaire “Kijken in de Ziel – De achterblijvers” (2017).

16 januari 2018

Nieuwe editie boek Manu Keirse verschenen: gids in helpen bij verlies en verdriet

In 1997 verscheen de eerste druk van het boek ‘Helpen bij verlies en verdriet’, van dr. Manu Keirse. Recent verscheen een compleet herziene uitgave. Een van…