OOK-recensie: Klein geluk

Vader Tim Endlich schreef dit verhaal naar aanleiding van het overlijden van zijn bijzondere vijfjarige dochter Lynn in 2017. Klein Geluk was niet alleen zijn grafrede, maar ook een poging om de hele reis die hij met zijn eerste kind heeft afgelegd te omvatten: het wonder van haar geboorte, de voortdurende en intensieve zorg om haar gezondheid, de angst om haar te verliezen, het plezier en genieten, het verdriet en het weer kijken naar de toekomst.

Tims moeder Desiree, oma van Lynn, maakte de prachtige, kleurrijke illustraties.

Dit prentenboek dat zij samen maakten is niet alleen een bijzonder eerbetoon aan Lynn, maar ook een sprookje met een diepere laag. Het gaat over het koesteren van klein geluk en hoe groot verdriet plotseling kan toeslaan. En over de liefde voor iemand die ook na het overlijden blijft bestaan, de kracht van samen gedenken en de hoop voor de toekomst die er altijd is. Een mooi verhaal om samen met (klein)kinderen te lezen en zo stil te staan bij verdriet en de liefde voor het leven.

Tim & Desiree Endlich – Klein Geluk. Een waargebeurd sprookje over een onvergetelijke prinses

Uitgeverij Boekscout, 2020

24 maart 2017

Doodgewoon – boekrecensie

“Doodgewoon” is de titel van een prachtig uitgegeven kinderboek met gedichten van Bette Westera en bijpassende illustraties van Sylvia Weve.
Het thema van het boek is de dood, in al zijn facetten. Angst voor de dood, vragen over de dood en het hiernamaals en confrontatie met de dood en verdriet worden in woorden en beelden gevat. Ook rituelen en gebruiken in andere landen rond dood en afscheid komen aan bod. Het uitgangspunt van de auteur is, zoals de titel ook aangeeft, dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort.

10 december 2021

OOK recensie: wat geen naam heeft

Piedad Bonnet schreef het boek ‘Wat geen naam heeft’ over haar zoon, die na de diagnose schizofrenie voor zelfdoding koos. Het stigma en de schaamte en het lijden beschrijft zij.