OOK-recensie: 21

Dochter en zus Daniëlle mocht maar 21 jaar oud worden. Het gebruik van XTC werd haar fataal. Sinds die dag zet moeder Nicolette Koopen zich met hart en ziel in om jongeren te doordringen van de gevaren van drugsgebruik. Toch staan drugs in dit boek niet centraal. Via korte, persoonlijke hoofdstukjes van haar moeder, zussen en uitvaartbegeleidster, krijg je een beeld van wie Daniëlle was, maar vooral van de hoop en wanhoop op die fatale dag, het afscheid en de kracht om verder te gaan. Verdeeld over het blad zijn op roze papier ogenschijnlijk onschuldige ‘Loesje’-achtige uitspraken over XTC opgenomen. Het verhaal van Daniëlle staat centraal, maar het gevaar van XTC komt op deze manier des te harder binnen.

Misschien herken je het verhaal? Nicolette gaf een presentatie bij de landelijke dag 2021. Deze is online terug te kijken.

Informatie achterflap boek:
Dat ene telefoontje… Ons leven is daarna nooit meer normaal geworden. In 21 vertelt Nicolette, de moeder van Daniëlle, het ingrijpende verhaal van hoe XTC haar leven volledig veranderde. Ze vertelt over wat haar gezin meemaakte nadat ze geconfronteerd werden met het overlijden van Daniëlle. Vier kinderen, een vader, een moeder, het verhaal van alles wat er gebeurde na het telefoontje dat Daniëlle in het ziekenhuis lag. Het staat in dit boek. XTC, het oh zo populaire pilletje, stichting team Daniëlle, kusjes van Daan, alles komt in 21 voorbij. 21 neemt je als lezer mee in het leven dat Nicolette en haar gezin zijn gaan leiden nadat Daniëlle overleed na het gebruik van XTC. Ik zie mijzelf staan; dokters, zusters, het ziekenhuis. Ik krijg de vraag: ‘Heeft uw kind drugs gebruikt?’ Vol overtuiging zeg ik: ‘Nee, dat doet zij niet.’ Ik had haar immers veertien dagen geleden gevraagd of zij ooit weleens had gebruikt. Met haar hand sloeg zij op de tafel en zei: ‘Jee, mam, doe even normaal. Ik niet, maar die en die en die wel, het is veel erger dan jij ooit zult weten.’ Het is veel erger dan iedereen ooit zal weten, laat staan begrijpen, het is het ergste wat mij is overkomen.

Nicolette Koopen – 21
Uitgeverij Leessst, 2020

19 april 2021

Terugblik landelijke dag 2021: videoregistratie

OOK, vereniging Ouders Overleden Kind, blikt terug op de landelijke dag 2021. Bekijk de terugblik op de presentatie van team Danielle door Nicolette.

17 mei 2018

Boek: Rouw op mijn dak

Lees de OOK-recensie over het boek Rouw op mijn dak van Martin Los. Martin is opgeleid als gereformeerd predikant. Hij kreeg vijf kinderen en stapte daarna over naar de RK kerk. Hij schrijft over het verlies van zijn dochter, over rouw en zijn ervaring als lotgenoot.