Doodgewoon – boekrecensie

Bette Westera (tekst) & Sylvia Weve (illustraties)

Doodgewoon
Uitgeverij H.J. Gottmer/H.J.W. Becht B.V., 2014
ISBN 978-90-257-6235-3
Prijs € 25,95
Doodgewoon” is de titel van een prachtig uitgegeven kinderboek met gedichten van Bette Westera en bijpassende illustraties van Sylvia Weve.
Het thema van het boek is de dood, in al zijn facetten: van de dood van een huisdier, de dood van een grootouder, de dood van een ouder tot de dood van een kind. Angst voor de dood, vragen over de dood en het hiernamaals en confrontatie met de dood en verdriet worden in woorden en beelden gevat. Ook rituelen en gebruiken in andere landen rond dood en afscheid komen aan bod. Er zijn gedichten over zelfdoding, afscheid en gemis.
Het uitgangspunt van de auteur is, zoals de titel ook aangeeft, dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort.

Het boek is in de eerste plaats bestemd voor kinderen, de gedichten zijn zeer toegankelijk en voor iedereen begrijpelijk, ondanks het zware thema. De luchtige en treffende gedichten zullen zeker ook volwassenen aanspreken. De prachtige teksten leiden tot herkenning, ontroering, troost en soms ook een glimlach. De originele, kleurrijke illustraties sluiten heel goed bij de onderwerpen van de gedichten aan en dragen zeer bij aan de sfeer en de emoties die de gedichten oproepen. Achterin het boek staan verklarende teksten voor kinderen over de begrippen en gebruiken die in de gedichten aan de orde komen.

Zowel de schrijver als de illustrator zijn – terecht – in de prijzen gevallen met deze prachtig vormgegeven uitgave; het boek is in 2015 bekroond met de Gouden Griffel (prijs voor het beste kinderboek), een Vlag en Wimpel (eervolle vermelding voor de illustraties) en de Woutertje Pieterseprijs (beste oorspronkelijke Nederlandstalige kinderboek).
“Doodgewoon” is een heel mooi en bijzonder boek om samen met kinderen vanaf een jaar of 6 in te lezen of uit voor te lezen, thuis of op school, en zo met hen in gesprek te gaan over verlies en gemis in hun directe omgeving. Daarnaast is het  absoluut de moeite waard om af en toe als (groot)ouder zelf even in het boek te bladeren en een gedicht te lezen als troost of ter overdenking. Een aanrader voor alle leeftijden.
De Vlaamse muzikant Tom Kestens heeft het ontroerende gedicht “Overal en nergens” uit deze bundel ter gelegenheid van Gedichtendag 2017 onlangs op muziek gezet. De sfeervolle videoclip is te zien en te beluisteren via https://www.youtube.com/watch?v=Mc48Ll-xtx0