Boekrecensie: gemis(t) in je leven

Ons creatieve (online) redactielid Klari Nanning heeft een boek gemaakt over de wereld van rouw. Ze wil daarmee een brug slaan tussen mensen die rouwen en hun omgeving. Het boek is opgedragen aan haar in 1997 overleden dochter Roosmarijn. Haar eigen ervaringen en die van mensen in haar omgeving die een geliefde moeten missen hebben haar geïnspireerd om zich te verdiepen in rouw en er dit bijzondere boek over te maken. Iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met rouw.

Het is een anders-dan-andere boek. Met tekeningen, foto’s, gedichten en gedachten maakt Klari allerlei facetten van rouw op een beeldende manier inzichtelijk. In symbolen worden de overledene, de rouwende, tips voor de rouwende en tips voor iemand die naast de rouwende staat weergegeven. De teksten zijn kort en duidelijk. Iedere pagina is verlevendigd met foto’s en eenvoudige, aansprekende tekeningen.

Toch staat er veel informatie in, gebaseerd op Helpen bij verlies en verdriet van Manu Keirse. Zo worden de rouwmodellen en rouwstijlen uit de literatuur over rouw kort en krachtig samengevat en in beeldtaal weergegeven. Er is aandacht voor allerlei onderwerpen zoals kinderen, gezin, werk, geloof, feest- en gedenkdagen. En voor alle emoties die je in het land van rouw tegenkomt. Herkenbare gevoelens als boosheid, jezelf niet meer herkennen, schuldgevoelens en eenzaamheid. De beknopte teksten zijn prettig, zeker als je niet zo’n lezer bent of als je de energie of concentratie niet hebt om veel tekst tot je te nemen. Het is een bladerboek om iets in op te zoeken, gewoon in te kijken of om af en toe een stukje in te lezen. Het nodigt ook uit om aan mensen uit je omgeving te laten lezen, omdat treffend is verwoord wat je kunt doen en wat je beter kunt nalaten als je iemand in rouw wilt troosten en steunen. Als lezer word je verrast met praktische tips, inzichten, ontroerende gedichten en bemoedigende woorden. En soms met een glimlach vanwege een creatieve vondst. Zo kende ik het woord ‘leedmagneet’ niet, maar de rake omschrijving zal me bijblijven. Ook de beelden bij begrippen als ‘leedconcurrentie’, een ‘ik-denk-aan-jou-tje’ en ‘overvol van leegte’ maken in één oogopslag duidelijk waarover het gaat.

Klari Nanning heeft alle tekst, foto’s en tekeningen bedacht en vormgegeven en een prachtig en uniek boek gemaakt. Het boek is te bestellen via de website www.heijink.mijnbestseller.nl.

Marja Bouwman

Klari Nanning – Gemis(t) in je leven. Omgaan met rouw(enden).