OOK-recensie: Het rouwt in jou

Prachtig! Allesbehalve een klassiek ‘rouw’boek

Wat een boek! ‘Het rouwt in jou’ is anders dan ik ooit eerder in mijn handen had. Een boek met ‘checklists en illustraties, met persoonlijke verhalen en een vleugje humor’ zoals schrijfster Christine Vandenhole het in haar voorwoord noemt. In het midden een ganzenbord vol liefde, een bingo met foute uitspraken, een hoofdstuk over de moeilijke ‘fuck-it dagen’ (gepland of ongepland). Het is, zonder andere boeken tekort te willen doen, volgens de schrijfster bewust een allesbehalve klassiek ‘rouwboek’ geworden.

Berrefonds

Christine Vandenhole is verloskundige en richtte als herinnering aan haar eerste zoontje Berre samen met haar man het Berrefonds op. Deze Belgische organisatie begon kleinschalig als een mooi idee om andere ouders bij het verlies van een kind te ondersteunen met een (koester)koffertje vol spulletjes en inspiratie om tastbare herinneringen te maken. Inmiddels is de missie breder en geven ze een stem aan ouders om het maatschappelijk taboe te doorbreken en het verlies van een kind bespreekbaar te maken.
Haar kennis, ervaring en de verhalen die ze hoorde vormen de basis van dit prachtige boek.

Eigentijds raak

Het boek is eigentijds in vormgeving en taalgebruik en oogt fris. Het raakt me door de directheid, eerlijkheid. Bijvoorbeeld het hoofdstuk over het ‘Wat als’-spook over schuldgevoelens. De tekst lees je alsof een wijze vriendin met je praat en je af en toe een stevige spiegel voorhoudt. Dat wordt ondersteund door de vrolijke kadertjes met de passende persoonlijke quotes van lotgenoten of professionals én door de illustraties. Als je na de passage ‘Laat ons beginnen met dit: het is nooit ofte nimmer jouw schuld’ de bladzijde omslaat zie je een plaatje van een wonderlamp met herkenbare woordwolkjes met ‘Was ik maar…’ en ‘Had ik maar…’. Op de volgende bladzijde in grappige koeienletters ‘HET IS JOUW SCHULD NIET’. Het ziet er zoet uit, maar BAM het komt binnen!

In vogelvlucht

Het boek is thematisch ingedeeld per hoofdstuk en elk hoofdstuk kent dezelfde afwisseling van tekst, quotes en illustraties. Het boek start bijvoorbeeld met een beschrijving van enkele theoretische modellen rond rouw en de kanttekeningen daarbij. Een volgend hoofdstuk focust op de veranderingen in jezelf na het verlies van een kind. Er is een versie voor en een versie na het overlijden. Als ouder of omgeving kan je daar van schrikken. Ook is er een hoofdstuk over de invloed van het verlies op de relatie met je partner, de invloed op en behoeften van broertjes en zusjes en de relatie met de ‘Framily’ (vrienden en familie). Ook thema’s als weer aan het werk gaan en hoe je je kind dichtbij je houdt komen aan de orde.

Voor wie?

Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor lotgenoten. Vrienden en familie vinden naast erkenning van hún verdriet en begrip voor hun wat stuntelige reacties, ook tips om ouders écht te steunen. En voor hen en de professionals bevat het boek vele mooie en rake formuleringen, die helpen. Het boek geeft woorden aan wat je wel weet, maar niet goed onder woorden kan brengen. Ook nog voor mij als lotgenote.

Dit boek is een dikke aanrader voor lotgenoten, vrienden, familie en professionals.

Cecile Bus

Het rouwt in jou – Christine Vandenhole

Uitgeverij Lannoo i.s.m. Berrefonds, 2019

24 maart 2017

Doodgewoon – boekrecensie

“Doodgewoon” is de titel van een prachtig uitgegeven kinderboek met gedichten van Bette Westera en bijpassende illustraties van Sylvia Weve.
Het thema van het boek is de dood, in al zijn facetten. Angst voor de dood, vragen over de dood en het hiernamaals en confrontatie met de dood en verdriet worden in woorden en beelden gevat. Ook rituelen en gebruiken in andere landen rond dood en afscheid komen aan bod. Het uitgangspunt van de auteur is, zoals de titel ook aangeeft, dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort.

29 maart 2021

OOK recensie: Rouwwerk

OOK recensie: Rouwwerk door Julia Samuel: Liefde, verlies en verder leven. Ons rouwwerk is manieren vinden om met verdriet om te gaan. Met een waaier aan ervaringen en emoties, en pijlers van persoonlijke kracht.